کلینیک پوست و مو آریانا، راز زیبایی شماست.

درمان واریس پا با اسکلروتراپی

درمان واریس پا با اسکلروتراپی، یکی از بهترین و پیشرفته ترین درمان های واریس است. واریس پا زمانی ایجاد می شود که زیاد سر پا بایستید و رگ پایتان ورم کند. این ورم ناشی از فشاری است که به رگ های پا می آید. درمان واریس پا با اسکلروتراپی اغلب برای موارد زیر انجام می شود: اهداف آرایشی، برای بهبود ظاهر رگ های واریسی و عنکبوتی. این روش همچنین می تواند برخی علائم را مانند درد، تورم، سوزش، گرفتگی شبانه بهبود بخشد. لازم به ذکر است که این روش، خطرات جدی خیلی کمی دارد.

مراحل انجام درمان واریس پا با اسکلروتراپی

قبل از عمل، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و سابقه پزشکی شما را جمع آوری می کند. بعد نوبت به معاینه جسمی می رسد. در این قسمت، تمام رگ های درگیر، هر گونه بیماری های زمینه ای و تاریخچه پزشکی بررسی می شود. همچنین در مورد بیماری های گذشته قلبی یا سابقه لخته شن خون و داروهایی که مصرف می کنید، سوال هایی پرسیده می شود. روز قبل از عمل، پاهایتان را اصلاح نکنید. لباس راحت و آزاد بپوشید. اسکلروتراپی در مطب پزشک انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد. به طور کلی کمتر از یک ساعت طول می کشد.
در طول انجام عمل درمان واریس پا با اسکلروتراپی ، پزشک سوزنی ظریف حاوی محلول، به آرامی در رگ های شما قرار می دهد که باعث بسته شدن تورم و مسدود شدن جریان خون می شود. برخی از محلول ها حاوی بی حسی موضعی به نام لیدوکائین هستند. بعد از عمل هم می توانید از جای خود بلند شده و راه بروید. راه رفتن و حرکت دادن پاها برای جلوگیری از تشکیل لخته خون مهم است. به توصیه پزشک، بهتر است به مدت حدود دو هفته جوراب های فشاری یا بانداژ بپوشید تا فشار خون را در رگ ها حفظ کند. همچنین باید به مدت دو هفته بعد از عمل، از انجام ورزش های سنگین پرهیز کنید و از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید.

عوارض جانبی درمان با اسکلروتراپی

عوارض درمان واریس پا با اسکلروتراپی معمولاً طی چند روز تا چند هفته از بین می روند. برخی از عوارض جانبی ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا کاملا از بین بروند. برخی از عوارض این درمان که ممکن است در محل تزریق ایجاد شود از این قرار است:

• کبودی بر روی پوست
  • برجستگی مناطق قرمز رنگ
  • زخم های کوچک پوست
  • تیرگی پوست به صورت خطوط یا لکه ها
  • ایجاد چندین رگ خونی کوچک و ریز

عوارض جانبی درمان واریس پا با اسکلروتراپی که نیاز به درمان دارد

بعضی از عوارض در درمان واریس پا با اسکلروتراپی، با درصد احتمال کمتر رخ می دهند، اما ممکن است نیاز به درمان داشته باشند که شامل موارد زیر است:

1. التهاب: این مورد پس از درمان واریس پا با اسکلروتراپی ، معمولاً خفیف است اما ممکن است باعث تورم، گرما و ناراحتی در اطراف محل تزریق شود. پزشک، برای کاهش التهاب، یک داروی مسکن بدون نسخه مانند آسپیرین یا ایبوپروفن را پیشنهاد می کند.
  2. لخته خون: ممکن است یک توده خون لخته شده، در رگ ایجاد شود که ممکن است به تخلیه نیاز داشته باشد. به ندرت ممکن است لخته خون به رگ عمیق تری در پای شما برسد که نامش ترومبوز رگ عمقی است. ترومبوز رگ عمقی، خطر آمبولی ریوی (عارضه بسیار نادر اسکلروتراپی) را به همراه دارد. شرایطی که در آن، لخته از پای شما به ریه ها می رود و یک شریان حیاتی را مسدود می کند. در صورت بروز مشکل در نفس کشیدن، درد قفسه سینه یا سرگیجه یا سرفه خون، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
  3. حباب های هوا: ممکن است حباب های ریز هوا در جریان خون شما افزایش یابد. این ها همیشه علائم ایجاد نمی کنند اما در صورت بروز، علائم شامل اختلالات بینایی، سردرد، غش و تهوع است. این علائم به طور کلی برطرف می شوند  اما اگر بعد از اتمام عمل، دچار مشکل در حرکت اندام یا احساس گشتید، به پزشک مراجعه کنید.
  4. واکنش آلرژیک: ممکن است به محلول مورد استفاده برای درمان واریس پا با اسکلروتراپی ، واکنش آلرژیک داشته باشید. البته این امر خیلی کم رخ می دهد.
اشتراک گذاری :