درمان واریس پا و انتخاب بهترین روش

درمان واریس پا یکی از مهم ترین دغدغه های افراد مبتلا به این بیماری است. واریس پا مشکلی شایع است که افراد زیادی را مبتلا می کند، اما اغلب، گروه هدف آن، زنان هستند. اگر واریس هیچگونه ناراحتی جسمی ایجاد نکند، مراقبت پزشکی لازم نیست. اما اگر علائمی مانند درد پا وجود داشته باشد، واریس درمان نشده، می تواند منجر به فلبیت (التهاب رگ ها)، زخم های دردناک نزدیک مچ پا و لخته شدن خون شوند که باعث تورم در پا می شود.
برای تشخیص و درمان واریس پا، پزشک، معاینه فیزیکی انجام می دهد. در حالی که ایستاده اید برای بررسی تورم به پاهای شما نگاه می کند. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد هرگونه درد و درد در پاها را برایش توصیف کنید. همچنین ممکن است به آزمایش سونوگرافی نیاز داشته باشید تا ببینید دریچه های وریدهای شما به طور طبیعی کار می کنند؟ یا شواهدی از لخته شدن خون وجود دارد؟ در این آزمایش غیرتهاجمی، یک تکنسین، یک دستگاه کوچک دستی (مبدل) را به اندازه یک تکه صابون در برابر پوست شما در ناحیه مورد بررسی قرار می دهد. مبدل تصاویر رگ های پاهای شما را به مانیتور منتقل می کند، بنابراین یک تکنسین و پزشک می توانند آنها را ببینند و برای درمان واریس پا تشخیص لازم را بدهند.

چه عاملی باعث ایجاد واریس پا می شود

عروق خونی، رگ هایی هستند که خون را از قلب شما به بقیه بدن می رسانند. سیاهرگ، خون را به قلب شما برمی گرداند. بنابراین خون می تواند دوباره گردش کند. این فرایند، به سیاهرگ های پاهای شما نیاز دارد تا بر خلاف جاذبه عمل کنند. انقباضات عضلانی پایین تر از ساق پا به نوعی مانند پمپ عمل می کنند. مسدود شدن این رگ ها حالت واریس را بوجود می آورد که نیاز به درمان واریس پا خواهند داشت.
دریچه های ریز در رگ های شما با جریان خون، به سمت قلب باز می شوند. سپس بسته می شوند تا جریان خون به سمت عقب متوقف شود. وقتی این دریچه ها ضعیف می شوند، اجازه می دهند خون به عقب جریان یابد و در رگ های شما جمع شود و باعث بزرگ شدن رگ ها شود. واریس غالباً در قسمت پایین ساق پا و مچ پا ظاهر می شود. زیرا تحمل وزن، باعث افزایش فشار روی رگهای پایین تنه می شود و رگها را ضعیف می کند و باعث از بین رفتن قابلیت ارتجاعی آنها می شود.

درمان واریس پا چگونه انجام می گیرد

خوشبختانه، درمان واریس پا، معمولاً به صورت اقامت در بیمارستان یا بهبودی طولانی مدت و ناخوشایند نیست. به لطف روش های غیر تهاجمی و انسان دوستانه، واریس به طور کلی به صورت سرپایی قابل درمان است. در مورد هزینه از پزشک خود بپرسید که آیا بیمه هزینه های درمان شما را پوشش می دهد یا خیر. اگر واریس پا شما علائمی داشته باشد که از نظر پزشکی تایید شود، احتمالاً تحت پوشش بیمه قرار می گیرید.
خودمراقبتی: در درمان واریس پا، مراقبت از خود مانند ورزش، کاهش وزن، نپوشیدن لباس تنگ، بالا آوردن پاها و پرهیز از ایستادن طولانی مدت یا نشستن می تواند درد را کاهش داده و از بدتر شدن وضعیت رگ های واریسی جلوگیری کند.
جوراب های فشاری: استفاده از جوراب های فشاری در تمام روز، اولین روشی است که باید قبل از اقدام به سایر روش های درمانی در درمان واریس پا امتحان کنید. این جوراب ها، به طور مرتب پاهای شما را فشار می دهند و به رگها و عضلات پا کمک می کنند تا خون با فشار بیشتر حرکت کند. میزان فشرده ساختن براساس نوع، جنس و برندهای مختلف، متفاوت است. انواع جوراب های فشاری مخصوص واریس را می توان از داروخانه ها و فروشگاه های لوازم پزشکی معتبر خریداری کنید. جوراب های بدون نسخه پزشک نیز در دسترس هستند.

درمان هایی برای واریس های شدیدتر پا

اگر مشکل شما با روش های بالا بهتر نشد، می توانید از روش های زیر استفاده کنید که بصورت تخصصی و حرفه ای در کلینیک زیبایی آریانا در غرب تهران قابل انجام است.

اسکلروتراپی واریس پا

در این روش از درمان واریس پا با اسکلروتراپی، پزشک، رگ های واریسی کوچک و متوسط را نیز می توان با محلول یا کف تزریق که باعث رد شدن و بسته شدن آن رگ ها می شود درمان کرد. در طی چند هفته، رگهای واریسی، باید کم رنگ شوند. اسکلروتراپی بدون نیاز به بیهوشی است و می تواند در مطب پزشک نیز انجام شود.

لیزر درمانی واریس پا

پزشکان از فن آوری جدید در لیزر درمانی برای بستن رگهای واریسی کوچکتر و رگ های عنکبوتی استفاده می کنند. لیزر درمانی با ارسال انفجارهای شدید نور بر روی رگ کار می کند که باعث می شود رگ به آرامی محو و ناپدید شود. در این روش، از برش و سوزن استفاده نمی شود.
درمان واریس پا به کمک کاتتر با استفاده از فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر، پزشک برای درمان واریس پا، یک لوله نازک (کاتتر) را به داخل رگ بزرگ وارد کرده و نوک کاتتر را با استفاده از فرکانس رادیویی یا لیزر گرم می نماید. با بیرون کشیدن کاتتر، گرما باعث از بین رفتن رگ و در نتیجه بسته شدن آن می شود. این روش، برای درمان واریس های حد و بزرگتر است.

بستن رگ های واریسی

این روش شامل بستن رگ، قبل از اتصال به رگ اصلی و برداشتن رگ از طریق برش های کوچک است. درمان به شکل سرپایی است. اما درکل از بین بردن رگ، أثر منفی بر گردش خون پا نخواهد داشت.

جراحی آندوسکوپیک رگ های واریسی

در صورت عدم موفقیت سایر روش ها، فقط در موارد پیشرفته که شامل زخم پا می شود، به این عمل نیاز دارید. جراح شما با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری نازک که در پایتان قرار داده شده است، رگهای واریسی را تجسم و می بندد و سپس از طریق برش های کوچک، رگ ها را از بین می برد و درمان واریس پا را انجام می دهند. این عمل، به صورت سرپایی و در مطب پزشک نیز انجام می شود.